Design Sprint

Heb je een idee voor een nieuw digitaal product of dienst of wil je een bestaande verbeteren? En wil je snel testen of jouw doelgroep hier wel op zit te wachten? De Design Sprint biedt oplossing.

In vier dagen van idee naar getest prototype

De Design Sprint is de snelste methode om te ontdekken of het de moeite waard is om een nieuw product of dienst te ontwikkelen of bestaande te verbeteren. In slechts vier dagen werk je jouw idee uit naar een oplossing, die je direct test bij jouw doelgroep. Zo ontdek jij wat wel en niet werkt. Snel en zonder grote investering.

Deze methode is ontstaan bij pioniers Jake Knapp en John Zeratsky van Google Ventures, en heeft zich wereldwijd bewezen voor zowel start-ups, overheden als multinationals.

Ontdek hoe een Design Sprint werkt

Download onze brochure. (PDF)

      Waarom een Design Sprint?

      1. Verminder risico’s en ontwikkelkosten

        Wereldwijd faalt ruim 60% van de digitale producten. Niet omdat het technisch niet werkt of haalbaar is. Nee, de doelgroep zit niet te wachten op het product. Het sluit niet aan op de behoeften. Dit komt doordat er vaak ontwikkeld wordt op basis van aannames. Door je ideeën, en onderliggende aannames, in een vroeg stadium te toetsen bij jouw doelgroep, leer je snel wat wel en niet werkt. Zo voorkom je dat je jouw kostbare tijd, geld en energie investeert in een idee waar jouw doelgroep uiteindelijk niet op zit te wachten.

      2. Kortere ontwikkelcyclus

        In een Design Sprint maak je snelheid. De sprint stuurt het team, in een vloeiend proces, razendsnel van de kern van het probleem naar de best passende oplossing. Waardoor je in korte tijd, met elkaar, grote stappen zet. Traditionele ontwikkelingscycli duren vaak lang. In een Design Sprint werk je in slechts vier dagen toe naar een prototype, die je direct test bij de doelgroep. Razendsnel en effectief.

      3. Draagvlak zonder lange vergaderingen

        Tijdens een sprint sla je een brug tussen verschillende disciplines en stakeholders en is iedereen actief betrokken. Zo ontkom je aan ellenlange discussies aan verschillende overlegtafels en lange besluitvormingstrajecten. Alle belangrijke stakeholders zitten aan tafel. Met elkaar duik je in het probleem, kom je tot verrassende oplossingen en creëer je draagvlak voor verandering.

      Een Design Sprint is geen kwestie van slagen of mislukken.

      Het is leren. Want ook als blijkt dat je terug moet naar de tekentafel, is het resultaat dat je in een vroeg stadium hebt voorkomen dat je investeert in een product of dienst wat geen succes blijkt te zijn. Dus wat de uitkomst van de sprint ook is, jij kunt de juiste stappen. Mogelijke vervolgstappen zijn:

      • Verbeteren - Het geteste prototype verbeteren op basis van de verkregen gebruikersfeedback en opnieuw testen
      • Doorontwikkelen - Het prototype verder in detail uitwerken, zodat het daadwerkelijk ontwikkeld kan worden.
      • Oplossing herzien - Met alle verkregen inzichten terug naar de tekentafel en een andere oplossingsrichting kiezen.
      avatar

      Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

      Ik help je graag verder en kan je alles vertellen over onze projecten en werkwijze!