Cases

Onderwijsorganisatie SaKS

Werkdruk leerkrachten omlaagdoor nieuw digitaal platform.

Klant
Onderwijsorganisatie SaKS
Branche
Onderwijs
Services
  • Strategie & Advies
  • Design Sprint
  • Technologie & Development
Onderwijsorganisatie SaKS

Op zoek naar een structurele oplossing

De werkdruk van leerkrachten in het primair onderwijs staat hoog op de agenda. Het schoolbestuur van onderwijsorganisatie Samen Katholieke Scholen (SaKS) besloot dat het tijd was voor een structurele oplossing. De leerkrachten van basisschool Het Kompas gingen hiermee aan de slag. De administratielast en de wildgroei aan systemen en manieren van administreren bleek de grote tijd- en energievreter. De leerkrachten schakelden ons in met de vraag of dat niet anders kan. Dat kan zeker! Samen met hen werkten we aan een digitale oplossing die de administratielast van de leerkrachten verminderd.

Eén centrale plek

Om tot een goede oplossing te komen, zijn wij letterlijk in de wereld van de leerkrachten gedoken door mee te lopen in de klas en via interviews en werksessies. Waar lopen zij dagelijks tegenaan, wat werkt wel en wat niet? Waar zit frustratie?

Via een Design Sprint werkten we van hun behoeften toe naar een demoversie van een nieuw digitaal platform. Zo konden we snel en laagdrempelig bij een grotere groep leerkrachten testen of dit platform inderdaad de oplossing was voor het verlagen van de werkdruk.

Met deze feedback en bevindingen in onze achterzak hebben we het prototype doorontwikkeld tot een gebruiksvriendelijk digitaal platform waar alles in staat: de planning, administratie, voorbereiding van de lessen, overdracht en aandachtspunten van iedere leerling. Waar de leerkrachten nu nog op 24 verschillende plaatsen leerlinggegevens moesten invoeren en bewerken, is er nu één centrale plek.

Jos de Ruiter

Leerkracht basisschool Het Kompas.

‘s Morgens open ik mijn computer en daar staat direct alles op één plek. Dat is echt een verademing. Ik heb nu echt weer tijd voor mijn klas

Meer tijd en energie

Het digitale platform levert jaarlijks een minimale tijdsbesparing van 50 uur per leerkracht op. Ook hebben de leerkrachten meer inzicht in de ontwikkeling van ieder kind, betere planningsmogelijkheden en kunnen zij eenvoudiger informatie delen met collega’s en ouders.

En misschien nog belangrijker, het neemt frustraties weg bij de leerkrachten en verhoogt het werkplezier. Zij hebben weer tijd en energie over om te doen waar hun passie ligt: passend onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen.

avatar

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Ik help je graag verder en kan je alles vertellen over onze projecten en werkwijze!