Werkdruk onderwijs verlagen door slimme inzet ICT

Het werk van docenten in zowel primair als hoger onderwijs kan flink ontlast worden door slimme inzet van ICT. Zeker in de strijd tegen de hoge werkdruk in het onderwijs kan dit een groot verschil maken. Zo houden docenten meer tijd en energie over voor waar het echt omgaat, de ontwikkeling van de leerlingen. In dit artikel zetten we vijf kansen op een rij.

1. Minder systemen
Niets zo tijdrovend en energievretend als het werken met verschillende systemen. Zeker als gegevens dubbel moeten worden ingevoerd of moeten worden overgetypt, in vaak verouderde systemen. Innefficiënt en onnodig. Toch is dit op veel scholen en onderwijsinstellingen de dagelijkse gang van zaken. Dat is een flinke belasting op de tijd van leerkrachten en docenten. Dit kan anders! Zeker in deze tijd waarin de digitale mogelijkheden eindeloos zijn.

Er is flinke winst te behalen door systemen te koppelen, functies samen te voegen of meerdere systemen te vervangen door één modern platform waarin alles samenkomt. Dit scheelt niet alleen veel tijd en frustratie, ook biedt dit kansen om beschikbare data en informatie overzichtelijk te structureren en te benutten. Zowel op leerlingniveau als op het gebied van onderwijsvernieuwing en kwaliteit.

2. Gebruiksvriendelijk systeem en perfecte ondersteuning
Net als in veel andere sectoren, wordt ook in het onderwijs vaak gewerkt met generieke systemen die zijn ontwikkeld voor ‘het gemiddelde werk' van een grote groep docenten. Denk aan leerlingvolg- of administratiesystemen. Dit lijkt heel logisch en het meest efficient, maar hierin schuilt een gevaar. Omdat het systeem zo ontwikkeld is dat het breed inzetbaar is, is het ontwikkeld voor de ‘gemiddelde’ school en algemene taken. Daardoor zijn het vaak uitgebreide systemen, die meer kunnen dan nodig of waar functies nét niet helemaal lekker aansluiten bij het werk van de docent. Hier liggen kansen! Het gaat om antwoorden op vragen als welke informatie is wanneer nodig? Werkt het systeem intuïtief, snel en is het eenvoudig in gebruik? En is het duidelijk wat waar ingevuld moet worden? Dat is de basis voor een gebruiksvriendelijk systeem.

Bekijk hier hoe onderwijsorganisatie SaKS een minimale jaarlijkse tijdsbesparing van 55 uur per leerkracht realiseert door de inzet van een nieuw gebruiksvriendelijk digitaal platform.

Schoolklas

3. Standaard en repeterend werk automatiseren
Standaard repeterend werk is bij uitstek het soort werk dat geautomatiseerd kan worden. Zo kun je werkprocessen sneller uitvoeren en verder perfectioneren. Denk aan het tekenen van dossiers of nakijkwerk. Ook hier draait het om synergie, laat offline en online op elkaar aansluiten. En zorg dat de stappen naadloos op elkaar aansluiten, dit bespaart een hoop tijd en frustratie.

4. Eenvoudig informatie delen
ICT maakt het mogelijk om informatie eenvoudiger te raadplegen, importeren en te delen. Dit biedt allerlei kansen. Zo biedt dit in het primair onderwijs mogelijkheden voor het verbeteren en vooral vereenvoudigen van bijvoorbeeld de communicatie tussen leerkrachten en ouders. Denk aan een digitaal kindportfolio waarin leerkrachten delen van een leerlingdossier kunnen delen en waarin ouders belangrijke informatie kwijt kunnen. Dit is snel, overzichtelijk en voor iedereen altijd raadpleegbaar. Je bent niet meer afhankelijke van specifieke momenten en het ontlast de leerkrachten in hun werk. Ook voor mededelingen en activiteiten biedt dit talrijke opties, zo kun je hiermee definitief ontsnappen aan de administratie die papieren inschrijflijsten of formulieren met zich mee brengen.

primair onderwijs

5. Toegankelijke systemen
Zeker in deze tijd waar tijdonafhankelijk werken bijna een vanzelfsprekendheid is, zijn toegankelijke systemen onmisbaar. De docent moet benodigde informatie kunnen raadplegen en gebruiken waar en wanneer dat nodig is. Dit scheelt een flinke portie frustratie. Wat het werkplezier en de energie van de docent weer ten goede komt.

Kies de juiste aanpak
Zoals je ziet biedt de juiste inzet van ICT systemen tal van mogelijkheden. Om succesvol aan de slag te gaan, adviseren wij je om te beginnen bij de behoeften en wensen van docenten. Dat is de sleutel tot succes. Waar zitten voor hen de knelpunten, waar lopen zij dagelijks tegenaan en waar hebben zij behoefte aan? Maak een analyse van de huidige situatie. En betrek het hele schoolteam. Een hulpmiddel hierbij is de Design Sprint. Daarin werk je in slechts vier dagen van probleem naar een demoversie van de oplossing. Snel, tegen lage kosten én met het hele team.

De kansen voor jouw school
Wil je meer weten of sparren over de kansen van slimme ICT oplossingen op jouw school of in jouw onderwijsorganisatie? Neem dan gerust contact met me op. Ik denk graag met je mee!