Werkdruk leerkrachten omlaag door nieuw digitaal platform

Geplaatst op 2020-01-30

De werkdruk van leerkrachten staat hoog op de agenda. Ook bij de 14 SAKS basisscholen in Alkmaar en Bergen. Basisschool Het Kompas besloot dat het tijd was voor actie. In plaats van extra handen in de klas, koos zij voor een structurele oplossing. Zij vroeg ons een oplossing te ontwikkelen om de werkdruk te verlagen. Daar dachten wij geen twee keer over na!

Administratielast de grote boosdoener
In het onderwijs staat de ontwikkeling van ieder kind centraal. De leerkrachten spelen daarbij een cruciale rol. Van gelukkige leerkrachten leer je immers het meest. Uit interviews en observaties in de klas met leerkrachten bleek echter dat zij (onnodig) veel tijd kwijt waren aan administratie.

Wilgroei van maniertjes en documenten
Jos (leerkracht groep 8): “In ons team waren eigenlijk al jaren frustraties over de manier waarop we informatie over leerlingen verwerkten. Naast het gebruik van een algemeen leerlingadministratiesysteem, was het een wildgroei aan eigen administratie, mappen en briefjes en was er weinig structuur. Dat leidde tot veel dubbel werk, informatie die niet werd gebruikt, niet beschikbaar was bij de overdracht of moeilijk vindbare informatie uit het verleden. We volgden de leerlingen dus wel en deden observaties, maar vervolgens zagen we die gegevens en informatie niet voldoende meer terug.”

De uitdaging was dan ook om een digitale oplossing ontwikkelen die de administratielast van de leerkrachten verminderd.

Design Sprint in de klas

Leerkrachten in de hoofdrol
In de ontwikkeling van de oplossing stond het dagelijkse werk van de leerkrachten centraal. Wij zijn letterlijk in de wereld van de leerkrachten gedoken, door mee te lopen in de klas. Waar lopen zij tegenaan, wat werkt wel en wat niet? Uiteindelijk werkten we samen met de leerkrachten, in een Design Sprint, toe naar een prototype (demoversie) van het nieuwe digitale platform. Met dit prototype konden we snel en laagdrempelig bij een grotere groep leerkrachten testen of dit platform inderdaad hun administratielast vermindert.

Eén platform als basis
Het prototype van het platform werd met veel enthousiasme ontvangen. Waar de leerkrachten nu nog op 24 verschillende plaatsen leerlinggegevens moeten invoeren en bewerken en dezelfde gegevens in verschillende systemen moeten verwerken, werken zij nu in één gebruiksvriendelijk platform. Daarnaast hebben de leerkrachten met dit platform:

  • Meer inzicht
  • Betere planningsmogelijkheden
  • De mogelijkheid om eenvoudig informatie te delen met andere leerkrachten
Leerkracht Jos en schoolleider Margot in de klas

Eerste ervaringen positief
Jos: ‘We werken nu een aantal maanden met Klassistent. Het is echt een verademing. ‘s Morgens open ik mijn computer en daar staat direct alles in. Alles staat nu op één plek: de planning, administratie, voorbereiding, overdracht, aandachtspunten. Heel duidelijk en overzichtelijk. Voorheen had ik een logboek liggen, A4’tjes met aantekeningen en allerlei documenten op mijn computer. Dat is verleden tijd.

"Ik open 's morgens het systeem en alles staat erin. Dat werkt echt top!”

Weer echt de tijd voor passend onderwijs
Margot (schoolleider): “Het belangrijkste is dat we nu echt tijd en overzicht hebben om leerlingen passend onderwijs te bieden. We hebben nu het hele jaar door inzicht in het actuele niveau van een leerling, zelfs op het niveau van subdoelen. Daarmee komt gelukkig ook direct een einde aan de groepsplannen die ieder kwartaal werden opgesteld. We houden het niveau nu constant in de gaten, waardoor de piekmomenten voor de leerkrachten gedurende het jaar afzwakken."

Toekomst: rapport met 1 druk op de knop
Eén van de volgende wensen is om de rapporten of kindportfolio's er ook met 1 druk op de knop uit te laten rollen. Alles staat toch al in het systeem. Dat scheelt de leerkrachten veel tijd en neemt weer een piekmoment weg. Daarna zou het mooi zijn als ouders ook in kunnen loggen in (delen van) het systeem, zodat zij de ontwikkeling van hun kind het hele jaar door kunnen volgen. Dan werk je dus niet meer van rapport naar rapport.

Meer weten?
Heb je vragen over deze case of over de kansen van digitale oplossingen op jouw school? Neem dan gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!