Ontdek of je fout zit, voordat je twee ton investeert

Geplaatst op 2020-04-07

Wist je dat wereldwijd het merendeel van digitale producten faalt? De belangrijkste reden is dat de doelgroep niet zit te wachten op het ontwikkelde product. Zonde van je tijd, energie en de investering. Dit kan anders! Sta jij op het punt om een nieuw digitaal product te (laten) ontwikkelen? Kies dan de juiste aanpak en voorkom dat je kostbare resources verspilt!

De gebruiker bepaalt succes
Het succes van jouw digitale product wordt bepaald door de uiteindelijke gebruiker, jouw doelgroep. Bij een nieuwe interne applicatie zijn dat je collega’s en bij een nieuwe website je (potentiële) klanten. Aan jou dus de uitdaging om hen zo snel mogelijk in aanraking te brengen met jouw digitale product, zodat jij leert wat wel en niet werkt.

Vaak bouw je niet in één keer een perfect digitaal product
Daarom is het ook zo risicovol om in één keer een uitgebreid en volledig product te ontwikkelen en dat dan pas voor te leggen aan je doelgroep. Dan kom je er pas achter of het werkt als het eindresultaat staat en jij al fors hebt geïnvesteerd. Een flink risico.

Voorkom verspilling van je resources
In plaats van deze gok te nemen en een flink investeringsrisico te lopen, adviseren wij een stapsgewijze methode van bouwen, meten, leren. Begin klein. Start met een eerste versie (een minimaal levensvatbaar product). Breng jouw doelgroep hiermee in contact en leer van hun gedrag. Dat geeft jou waardevolle inzichten om door te ontwikkelen. Welke functionaliteiten zijn bijvoorbeeld een must-have en welke zijn eigenlijk overbodig en hoef je dus geen tijd en budget in te steken?

Breng je doelgroep in contact met jouw idee

Prototype biedt je de juiste inzichten
Een manier om jouw doelgroep snel en tegen lage kosten jouw product of dienst te laten ervaren is een prototype. Dat is een vereenvoudigde (concept)versie van een product of dienst. Het kan van alles zijn, van een schets op papier, een pop-up store tot een clickable prototype van een applicatie. Zolang de doelgroep het maar echt kan beleven. En jij leert hoe je doelgroep het digitale product gebruikt, ervaart en je ziet wat wel en niet werkt. Het levert je essentiële data en inzichten op om een succesvol product te ontwikkelen.

Start van gedetailleerd ontwikkelplan
Het geteste prototype geeft je inzicht in wat wel en niet werkt. Nu weet je hoe het product eruit moet zien, wat het moet kunnen en dus wat je precies moet ontwikkelen. Kortom, een goed startpunt om een daadwerkelijk gedetailleerd plan te maken voor de ontwikkeling van het product, inclusief tijdspad en budget. Zonder verrassingen achteraf.