Uw website optimaliseren door een usability-onderzoek

Geplaatst op 2014-09-30

Het optimaliseren van uw website door het uitvoeren van een usability-onderzoek. In dit artikel leggen wij uit wat een usability-onderzoek precies inhoud, hoe wij te werk gaan en wat voor resultaten dit kan opleveren voor uw organisatie.

Wat is een usability onderzoek?

Het doel van een usability-onderzoek is om knelpunten in een gebruikersinterface te achterhalen. Door alle knelpunten in kaart te brengen en te ondervangen, zal een gebruiker op een zo eenvoudig mogelijke manier zijn of haar doel bereiken.

Waarom?

Veel organisaties kennen deze situatie; voldoende bezoekers op hun website, webshop of App, maar weinig conversie of een hoog bouncepercentage. Dit kan van veel factoren afhankelijk zijn. Om inzicht te krijgen in deze knelpunten, komt een usability onderzoek goed van pas.

Hoe?

Bij Mediamoose hebben we een zeer uitgebreid onderzoek ontwikkeld om een online product relatief snel te kunnen analyseren als het gaat om de gebruikersvriendelijkheid en daarmee de ervaring die de bezoeker met het product heeft. We hebben dit onderzoek zo gestructureerd dat we op basis van de resultaten een overzichtelijk en gecategoriseerd rapport kunnen maken. In dit rapport staan naast de bevindingen en verbeterpunten, ook ons advies als het gaat om passende oplossingen.

Wanneer wij een website, App of online software applicatie ontwikkelen, voeren wij op verschillende momenten tijdens het ontwikkelproces een usability-onderzoek uit. Zowel tijdens de eerste ontwerpen van de wireframes, tot het moment dat we een werkend prototype van het product hebben. Hierdoor ondervangen we in een vroeg stadium obstakels voor de gebruikers. Zo kan er ook gebruik gemaakt worden van eye tracking software of heatmap & mouse tracking software.

Meer rendement voor uw organisatie?

Wilt u meer rendement halen uit uw website, webshop of applicatie? Neem vrijblijvend contact met ons op.