Een kijkje in de toekomst met een prototype

Voor je een nieuwe applicatie of website laat maken, zou je wel even een kijkje willen nemen in de toekomst. Sluit het aan bij de behoeften van je klant? Kunnen ze vinden wat ze nodig hebben en hoe gebruiken ze het? Met een prototype kan dat!

Wat is een prototype?
Een prototype is een vereenvoudigde (concept)versie van een product of dienst. Met een prototype kan de gebruiker een nieuw product of dienst ervaren en voelen. Het kan van alles zijn, van een schets op papier, een pop-up store tot een clickable prototype van een website of applicatie. Zolang de doelgroep het maar echt kan beleven.

Wat levert een prototype je op?

1. Test of je aannames kloppen
Vaak wordt er gestart met de ontwikkeling van een digitale oplossing op basis van aannames. ‘Ik weet wel wat mijn klant wil’, horen we vaak. Het merendeel van de IT-projecten faalt omdat de digitale producten niet aansluiten op de behoeften en verwachtingen van de eindgebruiker. En dus niet gebruikt gaan worden. Zonde van je tijd en geld. Een prototype helpt je om, in een vroeg stadium en tegen lage kosten, te valideren of jouw aannames kloppen. En of jouw klant wel zit te wachten op het nieuwe product. Met het prototype kun je observeren hoe een klant het product gebruikt, ervaart en zien wat wel en niet werkt. Het levert je essentiële data en inzichten op, om een succesvol product te ontwikkelen.

2. Vermindering van risico's
Vaak bouw je niet in een keer een perfect product. Zonder prototype kom je er pas achter of jouw product werkt, op het moment dat je het hele product hebt ontwikkeld en je dus al aardig hebt geïnvesteerd. Een flink risico. Met een prototype test je al in een heel vroeg stadium, en zonder grote investering vooraf, of jouw idee wel of niet werkt. Het voorkomt dus dat je investeert in een product waar niemand op zit te wachten of dat je na de ontwikkeling van het product nog flink moet investeren in aanpassingen.

Het maken van een prototype kost dan wel wat tijd en geld, maar dat verdien je later weer dubbel en dwars terug. Door de constante herhaling van prototype bouwen, testen, aanpassen, opnieuw testen investeer je namelijk alleen in datgene dat nut heeft. En voorkom je dus dat je tijd en geld besteedt aan functionaliteiten die niet gebruikt gaan worden. Ook start je bij het maken van het prototype al met de eerste ontwikkeling van functionaliteiten. Stappen die je anders in een later moment van het ontwikkeltraject had gezet.

Bouwen van een clickable prototype

3. Het is de start van een gedetailleerd ontwikkelplan
Het geteste prototype geeft je inzicht in wat wel en niet werkt. Nu weet je hoe het product eruit moet zien, wat het moet kunnen en dus wat je precies moet ontwikkelen. Kortom, een goed startpunt om een daadwerkelijk gedetailleerd plan te maken voor de ontwikkeling van het product, inclusief tijdspad en budget. Zonder verrassingen achteraf.

Ook belangrijk in besluitvorming en gesprekken stakeholders
Naast dat een prototype je veel inzichten geeft voor de daadwerkelijke ontwikkeling van een digitale oplossing, helpt het je ook om de juiste gesprekken te voeren met stakeholders. Het zorgt ervoor dat anderen je idee beter begrijpen en het is makkelijker voor hen om erop te reageren. Zo kun je hen in een vroeg stadium betrekken bij de ontwikkeling en ideeën bij hen testen. Ook helpt het je enorm in de besluitvorming. Denk bijvoorbeeld aan het akkoord van de directie dat je nodig hebt voor de investering. Het geteste prototype maakt jouw idee of het nieuwe product heel tastbaar. En de testresultaten laten zien of jouw idee de moeite waard is om in te investeren. Zo ontsnap je aan ellenlange discussies op basis van aannames. En weet jouw directie waar ze ja of nee op zeggen.