De beste gebruikerservaring creëer je zo!

Geplaatst op 2019-10-18

Je leert het meeste door te doen. Dat is bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie niet anders. De kracht achter succesvolle digitale producten is de durf om te doen, en dus te leren. Alleen zo creëer je een optimale gebruikerservaring.

We zien regelmatig dat tijd verloren gaat, doordat een website op applicatie pas gelanceerd wordt op het moment dat alles tot in perfectie is doorgevoerd. Perfect in de ogen van de interne organisatie. Liever twee maanden langer ontwikkelen, dan live met een website of applicatie die nog niet 110% is. Zonde, want die tijd had je ook kunnen benutten om te leren van het gedrag van jouw doelgroep op basis van een eerste versie, een minimaal levensvatbaar product (MLP).

Kwaliteit blijft voorop
En nu zul je misschien denken...'ja, maar kwaliteit gaat bij ons boven snelheid'. Gelukkig! Dat is bij ons niet anders. Een minimale variant betekent niet dat je inboet op kwaliteit. Het zorgt er vooral voor dat je geen tijd, geld en energie steekt in functionaliteiten waar achteraf van blijkt dat jouw doelgroep daar helemaal niet op zit te wachten.

Zorg dat jouw leerproces zo snel mogelijk start

De gebruiker bepaalt
Het succes van jouw digitale product wordt namelijk bepaald door de eindgebruiker. Bij een nieuw intern portal zijn dat je collega’s en bij een nieuwe website je (potentiële) klanten. Aan jou dus de uitdaging om die gebruiker zo snel mogelijk in aanraking te brengen met jouw digitale product, zodat jij leert wat wel en niet werkt. Waar de kansen voor doorontwikkeling zitten. En wat dus wel of niet de moeite waard is om in te investeren. Feedback verzamelen, leren en vervolgens jouw product verder verbeteren. Zodat je hen een optimale ervaring biedt. Eerder vertelden we je al hoe een prototype jou hierbij helpt.

En dan live….
Als je jouw nieuwe website of applicatie hebt gelanceerd, dan is het tijd om te observeren en te leren. Wat werkt wel en wat niet. Is die ene extra functionaliteit inderdaad nog nodig, of behaal je met deze minimale variant ook je resultaat?
Natuurlijk kan een extra functionaliteit zorgen voor een nóg betere ervaring. Dan kun je die die altijd nog toevoegen. Het hoeft alleen geen vertragende factor te zijn voor de livegang en dus voor het moment waarop jouw leerproces start. Want op het moment dat je live gaat levert de interactie met de gebruikers jou belangrijke inzichten en data op.

Tools om te leren
Er zijn verschillende tools en methodes waarmee je kunt leren van het gedrag en de behoeften van de gebruikers. Voor websites is de meest bekende optie natuurlijk Google Analytics. Maar er zijn nog meer mogelijkheden, zowel kwantitatief als kwalitatief. In een volgend artikel vertel ik je hier meer over en noem ik de voor- en nadelen van de verschillende methodes. Zo kun jij de methode kiezen die het best past bij het doel dat jij hebt.

Durf de sprong te wagen!
Het is geen kwestie van slagen of mislukken. Het is leren. Een continu traject van ontwikkelen, testen, leren en weer doorontwikkelen. Zo kom jij tot het perfecte product. Het perfecte product voor jouw doelgroep, waardoor zij een optimale ervaring hebben.